ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ

ΜΑΡΙΑΝΘΗ ΓΡΙΠΠΙΩΤΗ

Περιγραφή

- Το μάθημα δεν διαθέτει περιγραφή -

Κωδικός: MGRI103
Κατηγορία: ΜΑΡΙΑΝΘΗ ΓΡΙΠΠΙΩΤΗ

Ενότητες

 ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΓΡΑΦΕΙΩΝ  

 

 ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ 1ου ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ 

 

     ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ 

     Ο τουρισμός είναι αποτέλεσμα μεμονωμένης ή ομαδικής μετακίνησης ανθρώπων σε διάφορους τουριστικούς προορισμούς και η διαμονή τους σε αυτούς επί τουλάχιστον ένα 24ωρο με σκοπό την ικανοποίηση των ψυχαγωγικών τους αναγκών.  

     ΤΟΥΡΙΣΤΑΣ 

     Τουρίστας είναι εκείνος που ταξιδεύει για ευχαρίστηση ή διακοπές κι όχι για δουλειά. 

     ΤΑΞΙΔΙΩΤΕΣ 

     Ταξιδιώτες είναι τα άτομα εκείνα που, για οποιοδήποτε λόγο μετακινούνται από ένα τόπο σε έναν άλλον, ανεξαρτήτως μεταφορικού μέσου και μόνιμης κατοικίας.  

  1.    Οι ταξιδιώτες χωρίζονται σε δυο κατηγορίες:

             α.   Στους ταξιδιώτες που ως επισκέπτες μετακινούνται με την θέληση τους για να επισκεφτούν έναν άλλο τόπο. 

             β.   Και στους ταξιδιώτες που εξαναγκάζονται στην μετακίνηση και βέβαια δεν συμπεριλαμβάνονται στις τουριστικές στατιστικές. 

  1.    Οι ταξιδιώτες/επισκέπτες διακρίνονται:

             α.   Τουρίστες: άτομα που επισκέπτονται ένα τόπο για χρονική διάρκεια μεγαλύτερη των 24 ωρών και πραγματοποιούν μια τουλάχιστον διανυκτέρευση. 

             β.   Εκδρομείς: άτομα που επισκέπτονται ένα τόπο για χρονική διάρκεια μικρότερη των 24 ωρών και δεν πραγματοποιούν καμία διανυκτέρευση. 

 

     Ποια είναι όλα τα είδη τουρισμού και ποιες οι μορφές εναλλακτικού τουρισμού 

     Ο τουρισμός δεν περιορίζεται στις κλασικές έννοιες καταναλωτισμού, αλλά είναι πολλά περισσότερα! Η «βιομηχανία» του τουρισμού ανοίγεται σε πολλά επίπεδα γι’ αυτό και μπορεί να χωριστεί σε ποικίλα είδη/μορφές ανάλογα με τα κριτήρια που τίθενται κάθε φορά. Οι δημοφιλέστερες μορφές τουρισμού είναι:  

  1.   Μαζικός τουρισμός

            Ο μαζικός τουρισμός χαρακτηρίζεται από την ομαδική συμμετοχή των ατόμων σε διάφορες φάσεις της τουριστικής δραστηριότητας. Ο τρόπος οργάνωσης του ταξιδιού και ο επιλεγμένος τόπος διακοπών καθορίζονται από τα tour operators (τουριστικά πακέτα). Αποτελεί ξεκάθαρα ένα σύγχρονο τουριστικό φαινόμενο στο οποίο οφείλεται σε μεγάλο βαθμό η ανάπτυξη πολλών περιοχών σε όλο τον κόσμο, αφού περιλαμβάνει ένα πακέτο για κάθε περίπτωση!  

  1.   Ατομικός τουρισμός

            Από τα πιο σύγχρονα είδη τουρισμού, ο ατομικός τουρισμός είναι η κατηγορία του περιηγητικού τουρισμού όπου η οργάνωση και η εκτέλεση του ταξιδιού γίνεται ατομικά από τον κάθε τουρίστα. Ατομικά ιδιωτικά μέσα μετακίνησης όπως π.χ. τροχόσπιτα, αυτοκίνητα, θαλαμηγά σκάφη κτλ. Έχουν πρωταγωνιστική θέση, τόσο κατά την μετάβαση στον προορισμό, όσο και για την διάρκεια παραμονής στον τόπο προορισμού.  

  1.   Εγχώριος τουρισμός

            Ο εγχώριος (ή και εσωτερικός τουρισμός) πραγματοποιείται από τους μόνιμους κατοίκους μιας χώρας πάντα μέσα σε αυτήν (μέσα στην επικράτεια της). Η συγκεκριμένη μορφή τουρισμού ναι μεν δεν βοηθά στην εισροή συναλλάγματος, ωστόσο, συντελεί στην συγκράτηση της εκροής συναλλάγματος εξαιτίας τα μη πραγματοποίησης ταξιδιών στο εξωτερικό από τους ντόπιους. Η ανάπτυξη του εσωτερικού τουρισμού προϋποθέτει την δημιουργία κατάλληλων και ταυτόχρονα οικονομικά προσιτών μέσων φιλοξενίας στους ντόπιους τουρίστες καθώς και τη βελτίωση - ανάπτυξη των διάφορων δικτύων και μέσων συγκοινωνίας, ώστε οι μετακινήσεις των ντόπιων τουριστών στην επικράτεια της χώρας που κατοικούν μόνιμα να είναι ταχύτερες, ανετότερες και ασφαλές.  

  1.   Διεθνής τουρισμός

            Την ίδια στιγμή, ο διεθνής τουρισμός ανάλογα με την κατεύθυνση των τουριστικών ροών διακρίνεται σε εισερχόμενο και σε εξερχόμενο τουρισμό: 

            α.   Διεθνής εισερχόμενος τουρισμός είναι ο τουρισμός των αλλοδαπών, οι οποίοι ταξιδεύουν σε οποιαδήποτε χώρα. 

            β.   Ο διεθνής εξερχόμενος τουρισμός αφορά στους μόνιμους κατοίκους μίας χώρας οι οποίοι ταξιδεύουν σε μία άλλη χώρα (πχ. ένας Έλληνας που ταξιδεύει στη Γαλλία) με σκοπό να ικανοποιήσουν συγκεκριμένες επιθυμίες και ανάγκες τους.  

  1.   Εποχιακός τουρισμός 

            Ο εποχιακός τουρισμός καθορίζεται από τη χρονική διάρκεια των τουριστικών δραστηριοτήτων. Γι’ αυτό τον λόγο, διακρίνεται σε: 

            α.   Τα χαρακτηριστικά του συνεχή τουρισμού είναι ότι διαρκεί όλο το χρόνο, που σημαίνει ότι σε καμία περίπτωση δεν επηρεάζονται οι δραστηριότητές του από τις κλιματολογικές συνθήκες που επικρατούν σε όλες τις εποχές, δηλαδή σε όλη την διάρκεια του χρόνου. Οι αντιπροσωπευτικότερες μορφές του είναι ο συνεδριακός τουρισμός, ο τουρισμός κίνητρων ο τουρισμός εκθέσεων, ο τουρισμός πόλης και ο μορφωτικός τουρισμός.  

            β.   (μόνο) Εποχιακός τουρισμός: είναι το αντίθετο του συνεχή τουρισμού. Στον εποχιακό οι δραστηριότητες επηρεάζονται από τις κλιματολογικές συνθήκες που επικρατούν στις χώρες προορισμού σε διαφορετικές εποχές και αναστέλλονται προσωρινά για ένα μικρό ή μεγάλο διάστημα κάθε έτος. Αντιπροσωπευτικές μορφές αυτής της κατηγορίας αποτελούν γενικώς τουρισμός κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, ο τουρισμός παραχείμασης και ο τουρισμός των χειμερινών σπορ σε χιονοδρομικά.  

  1.   Στατικός τουρισμός 

            Στατικός τουρισμός προκύπτει όταν συνήθως ο τουρίστας πηγαίνει σε μια ξενοδοχειακή μονάδα για να παραθερίσει και να παραμένει εκεί σε όλη την διάρκεια της διαμονής του, συνήθως επειδή πιέζεται από τον διαθέσιμο χρόνο ή οι λόγοι του ταξιδιού είναι επαγγελματικοί ή θέλει να περάσει λίγες μέρες ξεκούρασης χωρίς να κάνει δραστηριότητες που θα τον κουράσουν.  

  1.   Κινητικός τουρισμός

            Κινητικό τουρισμό έχουμε όταν ο τουρίστας/επισκέπτης είναι διαρκώς σε κίνηση, επιθυμεί δηλαδή να εξερευνήσει μέρη και τόπους στην χώρα που επισκέπτεται και βρίσκεται συνεχώς σε κίνηση. 

  1.   Νεανικός τουρισμός

            Σε αυτή την κατηγορία συναντάμε άτομα από 18 έως 30 που προτιμούν να ταξιδεύουν μεμονωμένα ή σε μικρές ομάδες και τα οποία ενδιαφέρονται για ειδικές μορφές τουρισμού όπως (χειμερινών σπορ, περιπέτειας συμμετοχή σε φεστιβάλ και εκδηλώσεις κτλ). Προτιμούν μέρη στα οποία μαζεύεται πλήθος ατόμων και έντονο lifestyle 

  1.   Τουρισμός τρίτης ηλικίας

            Εντελώς αντίθετες είναι οι προτιμήσεις των ηλικιωμένων στις διακοπές τους: προτιμούν την άνεση και την ησυχία και απαιτούν εγκαταστάσεις με πολλές ευκολίες και συνήθως ταξιδεύουν με οργανωμένα πακέτα σε μεγάλες ομάδες (group). Ο τουρισμός της τρίτης ηλικίας αποκτά μεγάλη σημασία στην εποχή μας και αυτό γιατί με την άνοδο του βιοτικού επιπέδου, καλύτερων συντάξεων, διάφορων επιδομάτων, την αύξηση του μέσου όρου ζωής και την μείωση των ορίων ηλικίας για συνταξιοδότηση ,οι ηλικιωμένοι διαθέτουν σημαντικό μέρος του χρόνου τους σε ταξίδια. Αυτή ομάδα έχει επίσης το πλεονέκτημα για τον τουρισμό ότι μπορεί να τονώσει την τουριστική ζήτηση σε περιόδους εκτός της τουριστικής αιχμής, μια και διαθέτει άφθονο ελεύθερο χρόνο για αξιοποίηση.  

  1.   Κοινωνικός τουρισμός

            Πραγματοποιείται από άτομα του κοινωνικού συνόλου τα οποία έχουν περιορισμένη αγοραστική δύναμη και τα οποία μπορούν χάρη ορισμένων άμεσων η έμμεσων παροχών να πραγματοποιήσουν τουρισμό. Η θετική σχέση του τουρισμού με την υγεία είναι πλέον αναμφισβήτητη για αυτό το κοινωνικό κράτος έχει την υποχρέωση να εξασφαλίσει σε άτομα χαμηλής εισοδηματικής τάξης τη δυνατότητα να κάνουν διακοπές. Ο κοινωνικός τουρισμός χρηματοδοτείται μερικώς η ολικώς από κράτος μέσω κάποιον προγραμμάτων που δίνουν την δυνατότητα στα άτομα αυτά να επιλέξουν τον προορισμό που επιθυμούν ανάλογα με τις ανάγκες τους.  

 

     ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ 

     Τουριστική αγορά καλείται το σύνολο της δραστηριότητας που αναπτύσσουν πωλητές και αγοραστές τουριστικών προϊόντων και υπηρεσιών, η οποία οδηγεί στην ικανοποίηση των τουριστικών αναγκών των αγοραστών. Η διάθεση τουριστικών αγαθών και υπηρεσιών από τους πωλητές στους αγοραστές πραγματοποιείται με σκοπό το κέρδος. 

 

     ΤΟ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟ Ή ΤΑΞΙΔΙΩΤΙΚΟ ΓΡΑΦΕΙΟ 

     Τουριστικό ή ταξιδιωτικο γραφείο είναι η οργανωμένη επιχείρηση η οποία με τα μέσα και τις  υπηρεσίες που προσφέρουν, αναλαμβάνουν τη μεταφορά, διακίνηση και διαμονή μεμονομένων ατόμων ή ομάδων ατόμων εντός και εκτός της χώρας.   

     Τα τουριστικά ή ταξιδιωτικά γραφεία αποτελούν το βασικό λειτουργικό στοιχειο του ταξιδιού 

 

     ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΖΗTΗΣΗ 

     Στον τομέα του τουρισμού ως (αγοραία ή συνολική) ζήτηση θεωρείται η ποσότητα των τουριστικών αγαθών και υπηρεσιών που τα άτομα θέλουν και μπορούν να αγοράσουν σε συγκεκριμένες τιμές, σε δεδομένη αγορά και δεδομένο χρόνο. Τα άτομα καλούνται να λάβουν μια σειρά αποφάσεων σχετικά με το αν θα κάνουν τελικά διακοπές ή όχι, τι τύπο και διάρκεια θα έχουν οι διακοπές τους, ποιο προορισμό θα επιλέξουν κλπ. κάτω από ορισμένους περιορισμούς. 

     Οι πιο σημαντικοί μεταξύ των παραγόντων που επηρεάζουν τα άτομα στις αποφάσεις που σχετίζονται με τις διακοπές τους είναι: το εισόδημα, ο διαθέσιμος ελεύθερος χρόνος, η ηλικία, η οικογενειακή κατάσταση, το συγκριτικό επίπεδο τιμών μεταξύ των διαφόρων προορισμών, οι κλιματικές και περιβαλλοντικές συνθήκες που επικρατούν σε αυτούς, οι τάσεις της μόδας, καθώς και τα χαρακτηριστικά της χώρας υποδοχής. Σε οικονομικούς όρους τα χαρακτηριστικά του τουριστικού προϊόντος συνοψίζονται στα παρακάτω. 

     Η μεταβολή της ζήτησης του τουριστικού προϊόντος επηρεάζεται σημαντικά τόσο από τις μεταβολές που πραγματοποιούνται στην τιμή του, όσο και από αυτές που συμβαίνουν στο εισόδημα του τουρίστα – καταναλωτή. 

 

     ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑ 

      Η ανάλυση της προσφοράς του τουριστικού προϊόντος επικεντρώνει το ενδιαφέρον της στον τόπο προορισμού. Έχει ως στόχο να παρουσιάσει μια πλήρη εικόνα στον επισκέπτη από τη στιγμή που θα φτάσει στον τόπο προορισμού μέχρι τη στιγμή που θα ανέβει στο μέσο μεταφοράς που θα τον οδηγήσει στον τόπο προέλευσης. Με άλλα λόγια, η έννοια της προσφοράς περιλαμβάνει όλα τα στοιχεία τα οποία άμεσα ή έμμεσα επηρεάζουν τον επισκέπτη για την εικόνα που θα σχηματίσει για τον τόπο προορισμού. 

      Ωστόσο, βασικοί παράγοντες που επηρεάζουν την εικόνα που σχηματίζει ο επισκέπτης είναι οι υπηρεσίες ή το προϊόν που προσφέρει ο συγκεκριμένος προορισμός σε συνδυασμό με τα δίκτυα μεταφοράς, τις υποδομές, το περιβάλλον και το εργατικό δυναμικό –αφού αυτοί επηρεάζουν σημαντικά την ποιότητα του προσφερόμενου προϊόντος. Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι η τουριστική «βιομηχανία» προσφέρει μεγάλη ποικιλία προϊόντων και υπηρεσιών που προέρχονται από επιχειρήσεις οι οποίες ανήκουν σε πολλούς τομείς της οικονομικής δραστηριότητας. Αυτό κάνει πολλούς μελετητές να προσεγγίζουν την τουριστική βιομηχανία ως αγορά και όχι ως κλάδο. 

     Διεθνώς, οι κύριοι τομείς της τουριστικής προσφοράς είναι: 

  • Ο τομέας των καταλυμάτων
  • Ο τομέας των μεσαζόντων (που περιλαμβάνει τουςtouroperators, τα τουριστικά γραφεία και τις επιχειρήσεις μέσων μεταφοράς) 
  • Ο τομέας των επιχειρήσεων παροχής ψυχαγωγίας
  • Ο τομέας επιχειρήσεων παροχής λοιπών υπηρεσιών.

     Οι παράγοντες που επηρεάζουν την τουριστική προσφορά είναι οι εξής: 

  • Η τιμή του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος, που αποτελεί το κίνητρο για την αύξηση ή μείωση της παραγωγής του.
  • Οι στόχοι των τουριστικών επιχειρήσεων, που σε γενικές γραμμές ενδιαφέρονται για σταθερό ύψος κερδών και για μεγαλύτερη χρονική περίοδο λειτουργίας τους.
  • Οι μεταβολές στην τεχνολογία, που σημαίνουν μεταβολές στην παραγωγή. Αν η τεχνολογία βελτιώνεται, με τις ίδιες ποσότητες παραγωγικών συντελεστών έχουμε αύξηση του προσφερόμενου προϊόντος.
  • Οι μεταβολές στις τιμές των συντελεστών τουριστικής παραγωγής, που όταν αυξάνονται αυξάνεται αυτόματα και το κόστος.

     Οι τιμές των άλλων τουριστικών προϊόντων, καθώς η προσφορά ενός τουριστικού προϊόντος μπορεί να επηρεαστεί από τις τιμές ενός άλλου προϊόντος της ίδιας τουριστικής περιοχής ή ενός άλλου παρεμφερούς προορισμού. 

     Οι προσδοκίες ή προβλέψεις των παραγωγών για τις μελλοντικές τιμές των τουριστικών προϊόντων, που τους κάνουν να αυξήσουν το ρυθμό παραγωγής και κατά συνέπεια την προσφορά των προϊόντων ή το αντίθετο. 

     Ο αριθμός των παραγωγικών τουριστικών μονάδων που επηρεάζει αρνητικά ή θετικά την προσφορά. 

 

     ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΕΣ ΕΠΧΕΙΡΗΣΕΙΣ 

     Τουριστικές ονομάζονται οι επιχειρήσεις που κατά κύριο λόγο εξυπηρετούν τουρίστες. Αποτελούν οικονομικές μονάδες οι οποίες παράγουν και εκμεταλλεύονται τουριστικά προϊόντα. 

     Οι τουριστικές επιχειρήσεις διαιρούνται ανάλογα με το μέγεθός τους σε μεγάλες, μεσαίες και μικρές. Μπορούν επίσης να χωριστούν σε αμιγείς και σε μικτού χαρακτήρα:   

      α.   Αμιγείς είναι οι τουριστικές επιχειρήσεις που εξυπηρετούν αποκλειστικά τουρίστες. Τέτοιες είναι για παράδειγμα τα χιλιάδες παραθαλάσσια ξενοδοχεία αναψυχής, τα οποία εξυπηρετούν αποκλειστικά τουρίστες και βρίσκονται εκτός πόλης.   

      β.   Μικτού χαρακτήρα είναι οι επιχειρήσεις οι οποίες εκτός από τουρίστες εξυπηρετούν και άλλες ομάδες πελατών, όπως επαγγελματίες, κατοίκους της περιοχής κ.λπ.   

     Μια μη τουριστική επιχείρηση μπορεί να μετατρέπεται σε τουριστική για μια χρονική περίοδο. Για παράδειγμα, ένας φούρνος στο χωριό Μηλιές του Πηλίου λειτουργεί τον χειμώνα για να εξυπηρετεί τις ανάγκες των κατοίκων της περιοχής. Το καλοκαίρι όμως η κύρια πελατεία του αποτελείται από διερχόμενους με τα αυτοκίνητά τους τουρίστες. Η επιχείρηση αυτή το καλοκαίρι αλλάζει τα ωράρια λειτουργίας της, τον ρυθμό εργασίας, τον αριθμό εργαζομένων, τα προϊόντα της και μετατρέπεται σε τουριστική. Ένα ακόμη παράδειγμα τουριστικής επιχείρησης μικτού χαρακτήρα είναι τα ταξί αλλά και τα αστικά και υπεραστικά λεωφορεία, τα οποία τον Ιούλιο και τον Αύγουστο σε ορισμένες περιοχές (π.χ. στη Ρόδο) μεταφέρουν κυρίως τουρίστες. Οι τουριστικές επιχειρήσεις διακρίνονται, ανάλογα με το αντικείμενο δράσης τους, στις παρακάτω κατηγορίες:  

 Καταλύματα:   

  1. ξενοδοχεία 
  2. μοτέλ  
  3. ενοικιαζόμενα δωμάτια  
  4. ενοικιαζόμενα διαμερίσματα, κ.λπ. 

Τουριστικά πρακτορεία:  

  1. εσωτερικού τουρισμού
  2. γενικού τουρισμού
  3. διαδικτυακά γραφεία.  

Μεταφορικές επιχειρήσεις:  

  1. επιχειρήσεις τουριστικών λεωφορείων
  2. επιχειρήσεις ενοικίασης αυτοκινήτων
  3. επιχειρήσεις ενοικίασης σκαφών
  4. αεροπορικές εταιρείες
  5. κρουαζιερόπλοια κ.λπ.  

 Επισιτιστικές επιχειρήσεις και κέντρα διασκέδασης: 

  1. Εστιατόρια
  2. Μπαρ
  3. Καφετέριες 
  4. Ντισκοτέκ  
  5. Νυχτερινά κέντρα. 

 

     ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΑ ΓΡΑΦΕΙΑ 

     Τουριστικό γραφείο είναι μια εμπορική επιχείρηση η οποία λειτουργεί ως ενδιάμεσος φορέας στην διανομή των τουριστικών προϊόντων και υπηρεσιών. 

     Οι εργασίες του τουριστικού γραφείου   

     Οι βασικότερες εργασίες των τουριστικών γραφείων, συνοψίζονται στα κάτωθι (Ζαχαράτος, 2000):  

  • Διοργάνωση και υλοποίηση προγραμμάτων εκδρομών, περιηγήσεων, συνεδρίων εντός και εκτός της χώρας, με ιδιόκτητα ή μισθωμένα μεταφορικά μέσα. Ειδικά για τα γραφεία εισερχόμενου τουρισμού τα προγράμματα αυτά πραγματοποιούνται εντός της χώρας. (Σωτηριάδης, 2001). Τα εν λόγω προγράμματα αυτά μπορεί να είναι μονοήμερα, ολιγοήμερα ή πολυήμερα και πραγματοποιούνται με θαλάσσια, χερσαία ή εναέρια μέσα μεταφοράς.  Η οργάνωση και η εποπτεία των προγραμμάτων αυτών, γίνεται με ευθύνη του ίδιου του γραφείου, ενώ στις  περιπτώσεις που τα προγράμματα των  εκδρομών πραγματοποιούνται από κάποιο άλλο γραφείο ήtour operator, το τουριστικό γραφείο  λειτουργεί ως μεσάζοντας στην πώληση, ενώ η ευθύνη για την εκτέλεση ανήκει στο διοργανωτή του πακέτου.  
  • Μεσολάβηση για διασφάλιση και ενοικίαση καταλύματος διαμονής, σίτισης, αναψυχής, ψυχαγωγίας και μέσων διακίνησης. 
  • Εξασφάλιση της ημιδιατροφής ή πλήρης διατροφής, την αναψυχή και τις άλλες δραστηριότητες των πελατών στον τόπο προορισμού, ανάλογα με τις ανάγκες τους. 
  • Μεσολάβηση για την έκδοση διαβατηρίων και εισιτηρίων κάθε μεταφορικού μέσου. 
  • Διαμεσολάβηση για την οργάνωση πάσης φύσεως συνεδρίων, σεμιναρίων, ημερίδων και  σειρά άλλων εκδηλώσεων για λογαριασμό εταιριών, συλλόγων, σωματείων, υπουργείων και άλλων οργανώσεων και οργανισμών. 
  • Διοργάνωση ταξιδιών κινήτρων (incentives) που παρέχουν ως παροχές, μεγάλες κυρίως εταιρίες στους υπαλλήλους τους ως κίνητρο παραγωγικότητας ή στους συνεργάτες τους, είτε ως επιβράβευση για τους συνεργάτες τους είτε ως κίνητρο για περαιτέρω αποτελεσματικότητα. 
  • Μεσολάβηση για την ενοικίαση αυτοκινήτων, αεροσκαφών, σκαφών αναψυχής και άλλων  μεταφορικών μέσων. 
  • Διαμεσολάβηση για την έκδοση ταξιδιωτικήςvisa
  • Παροχή βοήθειας και πληροφοριών για την έκδοση συναλλάγματος, ταξιδιωτικών  επιταγών και την έκδοση πιστοποιητικών υγείας.
  • Παροχή πληροφοριών για δρομολόγια αφίξεων και αναχωρήσεων, τιμές εισιτηρίων, εκδηλώσεις και θεαμάτων ειδικού ενδιαφέροντος.  
  • Μέριμνα για την ασφαλή παραλαβή και μεταφορά των αποσκευών των πελατών.
  • Διάθεση εντύπων και ταξιδιωτικού υλικού που αφορούν στην χώρα που θέλει να επισκεφθεί πελάτης. 
  • Παροχή πάσης φύσεως υπηρεσίας η οποία έχει άμεση ή έμμεση σχέση με τον τουρισμό, όπως η προώθηση και η προβολή τουριστικών ξενοδοχειακών μονάδων, η διάθεση εισιτηρίων καλλιτεχνικών εκδηλώσεων οι οποίες διενεργούνται είτε τον ΕΟΤ είτε άλλους φορείς. 
  • Παροχή κάθε άλλης υπηρεσίας η οποία έχει άμεση ή έμμεση σχέση με τον τουρισμό.

     Διακρίσεις των τουριστικών γραφείων   

     Τα τουριστικά γραφεία διακρίνονται στις εξής κατηγορίες:  

  1.   Βάσει του κριτηρίου που χρησιμοποιείται σε:  

           α.   Πρακτορεία Εσωτερικού Τουρισμού  

           β.   Πρακτορεία Γενικού Τουρισμού 

                 Πιο συγκεκριμένα, τα πρακτορεία γενικού τουρισμού βάσει της αγοράς στην οποία απευθύνονται, διακρίνονται στις εξής  κατηγορίες:  

                 (1)   Γραφεία Εισερχόμενου Τουρισμού (Incoming Travel Agencies)  

                 (2) Γραφεία Εξερχόμενου Τουρισμού (Outgoing Travel Agencies) 

     Ανάλογα με την  εξειδίκευση τους, χωρίζονται στα 

                 (1)   Διοργανωτές ταξιδιών (Tour Operators)   

                 (2)   Πρακτορεία ταξιδιών – λιανοπωλητές (Retailers)   

                 (3)   Πρακτορεία ταξιδιών – ανταποκριτές 

  

     Διοργανωτές ταξιδιών – Tour Operators 

     Πρόκειται για εκείνους τους μεγάλους τουριστικούς οργανισμoύς, οι οποίοι με ιδιόκτητα ή μισθωμένα μεταφορικά μέσα διοργανώνουν προγράμματα διακοπών για μεγάλες ομάδες ατόμων σε τακτές ημερομηνίες. 

     Πρακτορεία ταξιδιών – Λιανοπωλητές (Retailers).  

     Οι λιανοπωλητές έχουν ως κύρια δραστηριότητα τους, τα έτοιμα προγράμματα των tour operators σε μεμονωμένα άτομα, τα οποία δεν επιθυμούν να αγοράσουν ένα πακέτο εκδρομών, αναλαμβάνοντας τον ρόλο του μεσολαβητή μεταξύ των προμηθευτών και των τουριστών. 

     Πρακτορεία ταξιδιών – Ανταποκριτές 

     Ως ανταποκριτές θεωρούνται τα τουριστικά πρακτορεία που αντιπροσωπεύουν τον tour operator στο μέρος που πραγματοποιούνται οι διακοπές, με αποτέλεσμα να αναλαμβάνουν τη πώληση των τουριστικών πακέτων στη συγκεκριμένη περιοχή.   

Ημερολόγιο

Ανακοινώσεις

  • - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -